Hopp til innhold
elevsiden
  • Hjem
  • Nyheter
  • Tilpasset opplæring
    • Hva er tilpasset opplæring?
    • Tilfredsstillende utbytte av opplæringen
    • TPO-modellen
    • Tilpasset opplæring-ADHD
    • Henvisning til PPT
      • Pedagogisk kartlegging
      • Mal for pedagogisk rapport
      • Forklaring til mal for pedagogisk rapport
      • Eksempel på pedagogisk rapport
      • LK06-mal for pedagogisk rapport
    • Læringsstil
  • Læring
    • Hva er læring?
    • Hukommelse
    • Studiestrategier
    • Metakognisjon
    • Lærevansker
      • Kartlegging av lærevansker
      • Tiltak for elever med lærevansker
    • Riktig vanskegrad
  • Motivasjon
    • Indre motivasjon
    • Ytre motivasjon
    • A-motivasjon
    • Prestasjonsangst
    • Tiltak ved prestasjonsangst
    • Belønning og motivasjon
    • Klasseromsklima
    • Elever med ulike mål
  • Atferd
    • Læring av sosiale og emosjonelle kompetanser i klasserommet. Behovet for en sosial læreplan
    • Problematferd i skolen
      • Perspektiver på problematferd
      • Mulighetsorientering
      • Grunner til å bråke
    • Klasseromsledelse
    • PALS, pedagogikk og pizza
  • Om nye elevsiden
  • Spørsmål og svar
    • Svar på spørsmål om elevenes rettigheter
    • Svar på spørsmål om lesing og skriving
    • Svar på spørsmål om psykisk helse
    • Svar på spørsmål om motivasjon
    • Svar på spørsmål om tilpasset opplæring
    • Svar på spørsmål om oppdragelse
    • Svar på spørsmål om språk
    • Svar på spørsmål om matematikk
    • Svar på spørsmål til eKommentar
  • eKommentar
    • Vil forslaget til ny opplæringslov bedre situasjonen for elever med særlige behov?
    • Nordahls evidens
    • Spesialundervisning under press
    • Medisinerings- og diagnostiseringsbølge i norsk skole
    • Opplæringsloven blir ikke tatt på alvor
  • Psykisk helse
    • Lykke
    • Selvfølelse og selvtillit
    • Angst hos barn og unge
    • Depresjon hos barn og unge
    • Aspergers syndrom
    • Autisme
    • ADHD
    • Spiseforstyrrelser
  • Matematikk
    • Hva skal elevene lære i matematikk?
    • Kartlegging av matematikkferdigheter
    • Matematikkvansker
    • Tiltak ved lærevansker i matematikk
  • Rettigheter
    • Skolens formålsparagraf
    • Rett til spesialundervisning
    • Grunnskoleopplæringen
    • Retten til et trygt og godt skolemiljø
    • Rett til rådgivning
    • Særskilt språkopplæring for elevar fra språklige minoriteter
    • Organisering av undervisningen
    • Nå kan du endre timeplanen!
    • Skoleeieres og skolelederes ansvar
    • Fritak fra vurdering med karakter
    • Er det mulig å forestille seg en elevsentrert PP-tjeneste?
  • Spesialundervisning
    • Tre misoppfatninger om spesialundervisning
    • Misoppfatningen om at spesialundervisning i lite omfang kan kuttes ut
    • Misoppfatningen om at elever som gjør det godt på evneprøver (intelligenstester) ikke har rett til spesialundervisning
  • Språk
    • Språkutvikling
    • Språkvansker
    • Tiltak ved språkvansker
  • Lesing og skriving
    • Hva er lesing?
    • Leseopplæringen
    • Leseforståelse
    • Dysleksi
      • Dysleksi og skriving
      • Tiltak ved dysleksi
      • Reading recovery
    • Forebygging av lesevansker
    • Leseråd til foreldre
  • Oppdragelse
    • Ulike foreldrestiler
    • Lær barna til å si fra når de voksne er urimelige
    • Oppdragelsesformer
    • Kjøreregler i barneoppdragelsen
  • Gratis bøker

Siste innlegg

  • Ny artikkel på elevsiden.no
  • 10 råd til PP-tjenesten
  • Perspektiver på problematferd
  • Tiltak for elever med lærevansker
  • Prestasjonsangst
© 2023 elevsiden • Bygget med GeneratePress