Hopp til innhold
Meny
Hjem
Nyheter
Tilpasset opplæring
Hva er tilpasset opplæring?
Tilfredsstillende utbytte av opplæringen
TPO-modellen
Tilpasset opplæring-ADHD
Henvisning til PPT
Pedagogisk kartlegging
Mal for pedagogisk rapport
Forklaring til mal for pedagogisk rapport
Eksempel på pedagogisk rapport
LK06-mal for pedagogisk rapport
Læringsstil
Læring
Hva er læring?
Hukommelse
Studiestrategier
Metakognisjon
Lærevansker
Kartlegging av lærevansker
Tiltak for elever med lærevansker
Riktig vanskegrad
Motivasjon
Indre motivasjon
Ytre motivasjon
A-motivasjon
Prestasjonsangst
Tiltak ved prestasjonsangst
Belønning og motivasjon
Klasseromsklima
Elever med ulike mål
Atferd
Læring av sosiale og emosjonelle kompetanser i klasserommet. Behovet for en sosial læreplan
Problematferd i skolen
Perspektiver på problematferd
Mulighetsorientering
Grunner til å bråke
Klasseromsledelse
PALS, pedagogikk og pizza
Om nye elevsiden
Spørsmål og svar
Svar på spørsmål om elevenes rettigheter
Svar på spørsmål om lesing og skriving
Svar på spørsmål om psykisk helse
Svar på spørsmål om motivasjon
Svar på spørsmål om tilpasset opplæring
Svar på spørsmål om oppdragelse
Svar på spørsmål om språk
Svar på spørsmål om matematikk
Svar på spørsmål til eKommentar
eKommentar
Vil forslaget til ny opplæringslov bedre situasjonen for elever med særlige behov?
Nordahls evidens
Spesialundervisning under press
Medisinerings- og diagnostiseringsbølge i norsk skole
Opplæringsloven blir ikke tatt på alvor
Psykisk helse
Lykke
Selvfølelse og selvtillit
Angst hos barn og unge
Depresjon hos barn og unge
Aspergers syndrom
Autisme
ADHD
Spiseforstyrrelser
Matematikk
Hva skal elevene lære i matematikk?
Kartlegging av matematikkferdigheter
Matematikkvansker
Tiltak ved lærevansker i matematikk
Rettigheter
Skolens formålsparagraf
Rett til spesialundervisning
Grunnskoleopplæringen
Retten til et trygt og godt skolemiljø
Rett til rådgivning
Særskilt språkopplæring for elevar fra språklige minoriteter
Organisering av undervisningen
Nå kan du endre timeplanen!
Skoleeieres og skolelederes ansvar
Fritak fra vurdering med karakter
Er det mulig å forestille seg en elevsentrert PP-tjeneste?
Spesialundervisning
Tre misoppfatninger om spesialundervisning
Misoppfatningen om at spesialundervisning i lite omfang kan kuttes ut
Misoppfatningen om at elever som gjør det godt på evneprøver (intelligenstester) ikke har rett til spesialundervisning
Språk
Språkutvikling
Språkvansker
Tiltak ved språkvansker
Lesing og skriving
Hva er lesing?
Leseopplæringen
Leseforståelse
Dysleksi
Dysleksi og skriving
Tiltak ved dysleksi
Reading recovery
Forebygging av lesevansker
Leseråd til foreldre
Oppdragelse
Ulike foreldrestiler
Lær barna til å si fra når de voksne er urimelige
Oppdragelsesformer
Kjøreregler i barneoppdragelsen
Gratis bøker